tisdag 21 februari 2012

Möbler med historia

Jag har i tidigare inlägg skrivit om att vi skulle få möbler från min farmor och farfars sommarstuga eftersom de sålde den förra året. Möblerna har restaurerats lite smått och målats om.

Den ena möbeln är ett skåp som varit min farfars farmor och farfars. Det finns nog ingen som vet hur gammalt det är men det är troligen ca 100 år gammalt, från slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet. Det hade förut gröna mönstrade glas, men nu då vi målade om det valde vi att byta ut dem mot klara. Skåpet förlorade nog en del av sin charm och det känns lite respektlöst att ändra på en så gammal möbel, men det passar ändå bättre hos oss så här. Jag vet inte om de gröna glasen var de ursprungliga, men de finns i alla fall kvar i vårt garage om man vill sätta dem tillbaka.



Den andra möbeln har min farfar själv gjort i skolan, år 1953 eller 1954. Den var lackad och ljusare förut, men vi valde att betsa den i en mörkare färg och nu då jag vant mig tycker jag att färgen passar den ganska bra. Det är också ganska trevligt att ha en lite mörkare möbel som motvikt till allt det vita.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar