måndag 13 augusti 2012

Bakterapi

Vad passar bättre som avkoppling efter en första kaotisk arbetsdag (med en hjärna som ännu är på semster) än att baka? 

Eftersom mysliburken började se tom ut blev det först en omgång av det. Mysli är enkelt att göra själv och alla recept kan ju varieras i det oändliga. Här kommer min favoritblandning som innehåller mycket frön eftersom jag är allergisk mot nötter (men inte så mycket att jag inte alls kan äta det, därav hasselnötterna). Adam hjälpte mig som vanligt att mäta upp ingredienserna så det blev ju inte helt exakt, men hur mycket man vill ha av vad är ju också upp till var och en. 





Mysli med kanelsmak


6 dl havregryn
1 dl sesamfrön
0,75 dl pumpakärnor
0,75 dl solrosfrön
0,5 dl rårörsocker
0,5 tsk salt
3 msk kanel
1 dl vatten
0,5 dl olja
1 dl russin
1 dl hackade hasselnötter


Sät tugnen på 175 grader. Blanda allt förutom russin och hasselnötter i en plåt/ugnsform. Rosta mitt i ugnen i 25-30 minuter. Rör om en till två gånger så rostas blandingen jämnare. Blanda i russinen och nötterna då blandingen svalnat. 

Då vi ändå var igång gjorde vi en ny omgång russinkex eftersom även den burken var tom. 


 

2 kommentarer:

  1. Bakterapi är den bästa terapin! :) Provade bananmuffinsarna med nutellafrosting i fredags, så sjuuukt goda!! Så tack för det receptet!

    SvaraRadera
  2. Varsågod! Nu blir jag nog lite sugen på dem...

    SvaraRadera