torsdag 11 september 2014

Gluten-, ägg- och mjölkfri chokladtårta

Bakat har jag hunnit med också denna vecka. Jag kunde liksom inte motstå utmaningen då en kompis som skulle komma på besök berättde att hon för tillfället har en gluten-, ägg- och mjölkfri amningsdiet på gång.

Kinuskikissa hittade jag ett recept som jag modifierade lite och slutresultatet blev detta:



Botten:
150 g glutenfria digestivekex
75 g mjölkfritt margarin
2 msk socker

Fyllning:
3 paket av Dammenbergs mjölkfria choklad (ett paket innehåller 90 g)
1 burk Sunnuntai mjölkfri visp
1 burk Alpro soya visp
0,5 dl socker

1. Smält smöret. Krossa kexen och blanda kexsmulor och smält smör, tryck ut i en form.
2. Vispa de båda vispsorterna med varandra. Tillsätt sockret. Smält chokladen och blanda ner den. Häll i formen och ställ i kylskåp en stund.

Enkelt och riktigt, riktigt gott. Jag kom fram till att man säkert kunde smaksätta den med lite kaffe eller konjak också om man vill. Jag kommer nog att göra den här flera gånger


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar