söndag 23 november 2014

Sexårskalas nr 2

Igår firades sexåringen av sina kompisar från förskolan och idag blev det kalas för släkten. Han önskade sig en legotårta. Utseendet på den blev lite sådär, fast den tog inte heller så lång tid att göra. Jag fick liksom inte riktigt till det med legobitarna, jag bore nog inte ha gjort dem i förväg utan arbetat med mjuk marsipan för att få dem att passa ihop, men jag orkade helt enkelt inte vara så perfekt den här gången. Tårtan är enligt sexåringens önskemål fylld med våra egna mosade jordgubbar och mosad banan och spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj.




Det bjöds också på lakritscupcakes och en rocky road cheescake.




Här är receptet på osttårtan, fritt översatt till svenska av mig. Receptet är från boken Juustokakut av Hannah Miles.

Botten:
300g dominokex
150 g smält smör

Fyllning:
6 gelatinblad
320 g Philadelphia Marabou
1 tsk vaniljarom
250 g mascarponeost
1,2 dl socker
4 dl vispgrädde
100 g gräddkola i små bitar (jag använde Fazers Omar)

Ovanpå:
cashewnötter
körsbär i sockerlag
små marshmallows
gräddkola
smält choklad

Krossa kexen (jag brukar sätta dem i en påse och banka på den med brödkaveln) och blanda kexsmulorna med det smälta smöret. Fodra en form med löstagbara kanter med bakplåtspapper. Smörj pappret med smör. Tryck ut blandningen i formen och se till att du får kanter osm är 3-4 cm höga så att fyllningen ryms innanför kanterna.

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Vispa ihop philadelphia, mascarpone, vaniljarom och socker. Värm upp grädden försiktigt och blanda ner gelatinbladen. Blanda grädden i ostblandningen. Vispoa tills blandningen är jämn. Rör ner gräddkolabitarna. Häll i formen och låt stelna minst 4 timmar i kylskåp. Dekorera då fyllningen stelnat.


Så här såg gårdagens barnkalastårta ut.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar