torsdag 27 augusti 2015

Chokladkex!

Nu, ni kan det hända att det perfekta receptet på chokladkex är funnet! På lördag är det ju Forneldarnas natt och då ska vi ha gäster. Som bekant har jag ju en princip om att jag aldrig köper kex (det är sant, jag har kanske köpt tio kexpaket de senaste tre-fyra åren) men det betyder tyvärr inte att vi inte skulle äta kex (antalet plåtar med chokladkex på ett år är fler än jag kan räkna). Nå, i alla fall, ska jag bjuda på blåbärspaj till kaffet har jag tänkt och till det blir det ju bra med lite kex. För att få inspiration till kvällens kexbak googlade jag på kladdiga chokladkakor och hittade följande:


Ingredienser:75 g smör
400 g mörk bakchoklad (eller så kan du ta 200 g vit choklad och 200 g mörkchoklad )
2 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
½ tsk salt
2 ägg
3 ¾ dl socker


Gör så här:1. Sätt på ugnen på 200 grader.
2. Smält smöret och 200 g av chokladen i en kastrull på riktigt svag värme.
3. Hacka resten av chokladen grovt.
4. Vispa ägg och socker fluffigt.
5. Vänd ner den smälta choklad- och smörblandningen och vispa sedan i de torra ingredienserna.
6. Rör sedan ner de grovt hackade chokladbitarna i smeten och rör runt.
7. Klicka ut smeten med jämna mellanrum på bakplåtspappersklädda plåtar.
8. Grädda en plåt i taget i mitten av ugnen i 200 grader i ca 7 minuter.


den här bloggen. Så enkla, så goda, såå chokladiga!




1 kommentar: