söndag 2 februari 2014

Chocolate chip cookie dough brownies




Dagens andra bakverk gör ingen chokladälskare besviken. Jag gjorde bara en halv sats för jag hade faktiskt inte de 750 gram choklad hemma som hade krävts för en hel sats. Men eftersom jag tänker frysa in det mesta så struntade jag i garneringen sen i alla fall. Här kommer receptet i full sats med garnering:

Brownies:
400 g mörk choklad
275 g smör
350 g farinsocker
6 ägg
150 g vetemjöl
1 tsk vaniljextrakt

Chocolate chip cookie dough:
175 g smör
170 g strösocker
150 g farin
200 g vetemjöl
2 msk mjölk
2 tsk vaniljextrakt
200 g hackad choklad/chokladknappar

Garnering:
100 g mörk choklad, smält
50 g hackad choklad/chokladknappar

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält choklad och smör i mikron. Tillsätt farinsocker och rör ihop ordentligt.
2. Tillsätt alla äggen och blanda väl. Tillsätt mjöl och vaniljextrakt. Blanda.
3. Bred ut blandningen i en form (20 x 30 cm). Grädda kakan mitt i ugnen i 30 minuter. Låt svalna.
4. Gör degen till toppingen. Rör smör, socker och farinsocker fluffigt. Tillsätt mjölk, mjöl och vanilj. Rör sist ner chokladen.
5. Bred toppingen ovanpå botten och ställ i kylskåp minst en timme. Ringla över smält choklad och chokladbitar. Ställ eventuellt in kakan i frysen en stund för att den skall vara enklare att skära.




Det finns en massa fler fantastiska recept i denna tidning men nu tror jag att jag bakat tillräckligt för ett tag framöver! Eller ja, i slutet av veckan blir det att baka lite favoriter i repris till FSSM som ordnas här i Pargas i år. Men några dagars paus blir det i alla fall.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar