söndag 29 november 2015

Pepparkaksbrownies

Jag blir lite provocerad av människor som säger att de älskar julen. Jag förstår så väl att julen inte väcker positiva känslor hos alla. Samtidigt är julen lite helig för mig. Jag gillar traditioner och avskyr förändringar. Julen ska helst firas på ungefär samma sätt varje år. Julstök i lagom mängder är mysigt. Dessutom tycker jag nog att man kan börja julstöka då lillajul finns inom räckhåll. Julen är dessutom en utmärkt förevändning för att testa nya recept så jag har gjort pepparkaksbrownies. Receptet är hämtat från årets nummer av Stora juljournalen och smaken av pepparkakskryddor och choklad är i perfekt balans.

Pepparkaksbrownies

150 g smör
3/4 dl kakao
3 ägg
3 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1/ tsk bakpulver
1 tsk kanel
1/2 tsk malen ingefära
1/2 tsk malen nejlika
1/2 tsk kardemumma
100 g hasselnötter (p.g.a. min allergi använde jag krossad mandel - det blev också gott)

Dekorerna med 50 g smält choklad

1. Smält smöret och tillsätt kakao, blanda väl.
2. Vispa ägg och socker pösigt.
3. Blanda mjöl, bakpulver och kryddor och sikta ner i smeten. Rör också ner smörblandningen. Blanda sist i hackade nötter.
4. Bred ut smeten i en form (20x30cm - jag använde nog en större form, de blev lite tunnare så jag gräddade dem 5 min kortare tid).
5. Grädda i 35 minuter. Låt svalna.
6. Bred på smält choklad och skär i rutor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar