måndag 3 oktober 2016

En samling mjölk- och äggfria recept

Det är väl omkring en månad sedan Noah blev ordinerad helt mjölk- och äggfri diet efter att blodprov visat att han antagligen är allergisk mot båda två. Noah har under en längre tid väldigt ofta haft ont i magen, men några andra tecken på allergi har han aldrig visat så antagligen är hans allergier ändå ganska lindriga. Nu ska vi fortsätta så här en månad till ännu, men sen borde hans mage vara återställd. Tyvärr har han fortfarande ont i magen ganska ofta så jag är inte helt säker på att det hjälper. 

Här är några riktigt bra recept vi testat under denna månad:


Ägg- och mjölkfria plättar. Receptet hittade jag här. De fastnade lite lättare i pannan än vanliga plättar, men smaken var hur bra som helst.






Knäckflarn, receptet finns här. Ugnen lönar det sig att ha på 200 grader. För att få dem mjölkfria använde jag alltså helt enkelt havremjölk och Sunnuntais mjölkfria margarin.



Chokladkex. Receptet hittas här. Havremjölk och Sunnuntais margarin använde jag här också.







Den här kladdkakan har jag också gjort med havremjölk då.

1 kommentar:

  1. Ghee är ju ett bra alternativ till smör. Fast just när man ska prova om någon tål mjölk eller inte kanske det är lite riskabelt eftersom jag har för mig att jag läst att drt i en del ändå kan innehålla spår av mjölk.

    SvaraRadera