torsdag 7 juli 2011

Våra kakel

Så här ofta tror jag inte att jag har uppdaterat bloggen förut, men det är ju roligt att ha något att skriva om för det tyder ju på att det händer något på byggfronten åtminstone. Jag plockade ut kaklen i solskenet och fotade dem idag och jag konstaterade att jag fortfarande är rätt så nöjd med våra val av kakel. Det är bara synd att man inte har en ordentlig kamera så att man kunde ta bättre bilder.

Vi köpte alltså både kakel och olika sorters fogmassor och annat som behövs till våtutrymmena från Laattapiste. Jag skrev redan tidigare att Laattapiste inte alls var så dyrt som jag hade hört, eller visst har de en hel del riktigt dyra kakel där, men de har också ett brett urval av förmånliga kakel och vid jämförelse med t.ex. Bauhaus så var i många fall exakt samma kakel t.o.m. billigare. Vi jämförde dock aldrig priser på allt det där andra som behövs, det kan ju hända att man skulle ha hittat det billigare från andra ställen, men för bekvämlighetens skull lät vi Laattapiste plocka ihop det i samma leverans. Det är ju en hel del annat som behövs, vi har t.ex. fyra olika färgers fogmassa som passar ihop med olika kakel och det var enkelt att låta dem bestämma färgerna så att vi inte behövde tänka på det själva.

Nedre våningens våtutrymmen kommer att kaklas med följande kakel:


Det stora kaklet på 40x40cm och det lilla på 10x10cm heter II Nordkapp och är allså samma kakel i olika storlek. Den större storleken kommer att komma på golvet i hjälpköket och vindfånget och det lilla i duschen och bastun. Eftersom vi inte har unidrain, utan vanliga golvsilar, kunde vi inte sätta stora kakel överallt, men i hjälpköket torde det gå att fixa på något sätt då golvsilen ändå kommer under bykmaskinen.

Det vita kaklet kommer på alla väggar i duschen och heter Tender Alabaster och är 20x40cm stort. Vi skall också ha denna mosaik som effekt på väggarna, men den hade levererats i fel färg så det paketet måste vi byta. Den är ju jättedyr, men det går åt väldigt små mängder då vi bara kommer att sätta tre bitar i bredd, så man får många rader från samma ark så allt som allt betalade vi ca 25 euro för mosaiken.

Det som jag däremot tyckte att kostade ganska mycket var effektväggen bakom bastuugnen, Aitana Verde, som ser ut så här:



I nedre våningens wc kommer vi endast att ha en smal rad med kakel bakom lavoaren. På väggarna kommer det halvpanel och resten målas eller tapetseras och på golvet har vi samma laminat som i resten av huset. Jag tog inget foto av kaklen, men de heter Ontario Jet Bone och ser ut så här.

I köket kommer vi att ha dessa kakel mellan arbtesbänken och skåpen, dock inte i riktigt hela köket. Jag radade dem snett då jag fotade eftersom vi tänkt ha dem så att de ser ut som såndärna salmiakrutor.



Badrummet i övre våningen kommer att gå i olika nyanser av beige.


På golvet kommer de 10x10cm stora kaklen som heter Fulda Milk Coffee och på väggen kaklet som är 20x30cm och heter Acanto Bone. På väggarna kommer också mosaiken som heter Toy Travertino, två bitar i bredd.

Det var väl ungefär det vi vet om kaklen i detta skede. För tillfället väntar jag på att ett litet paket med tapetprover som vi beställt skall dimpa ner i postlådan.

1 kommentar:

  1. Vilka fina och stilrena kakel ni ar valt! Och hjälp vad mycket det är att fundera på då man bygger hus. Man skall ju ha en åsikt om precis allt..

    SvaraRadera