fredag 11 januari 2013

Chokladmuffins

Det börjar vara tomt i vårt frys så idag har jag bakat torrkaka och chokladmuffins. Vi åt dessvärre upp nästan alla muffins redan, men största delen av torrkakan är åtminstone i fryset nu. Att muffinsarna försvann så fort har (förutom att jag bjöd mamma på kaffe) antagligen att göra med att de hade stora bitar mörk choklad nertryckta i mitten så då man delade dem med skeden rann det ut härlig smält choklad ur dem. Jag tror faktiskt att det var lika bra att vi åt upp dem för det här är nog muffins som är bäst varma. 



Receptet, som är hämtat ur boken "Njut av bakverk" är urenkelt. Man vispar bara ihop 120g margarin, 110g strösocker, 2 ägg, 170g vetemjöl och 2msk kakaopulver med elvisp och fördelar det mesta av smeten i 12 formar. Sedan trycker man ner en ganska stor bit mörk choklad i varje form och täcker med smeten som är kvar. Grädda dem i 20 minuter i 190 grader. Muffinsen blir ganska kompakta, min gissning är att det beror på att smeten är ganska fast men också för att muffinsen inte innehåller bakpulver. Så ha alltså inte dåligt samvete för att ni äter upp dem genast medan de är varma och goda!

3 kommentarer:

  1. Oj, måste prova med chokladbitar i mitten någon gång! Men med smör och inte margarin! :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo med smör förstås! Jag bakar alltid med smör (förutom då jag vet att vi får gäster med laktosintolerans eller mjölkallergi) oavsett vad det står i receptet. Jag vet inte varför jag skrev margarin...

      Radera
  2. Nå bra! :D Bäst att skriva rätt eftersom det säkert finns okunniga som googlar fram recept och inte vet att man kan byta ut de två. (Laktosfritt smör finns det ju förresten.)

    SvaraRadera