fredag 25 januari 2013

Runebergstårtor

Som Pargasbo måste man ju kunna baka Runebergstårtor så det har jag gjort i dag. Mitt favoritrecept på dessa tårtor har jag faktiskt hittat  i februarinumret av Yhteishyväs matbilaga år 2009. Det som gör just det här receptet så bra är nog de krossade pepparkakorna.


Här är receptet (jag gjorde 1,5 sats)

150g smör
1,5 dl socker
2 ägg
1 dl mandelmjöl
1 dl krossade pepparkakor (eller andra småbröd)
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Dekoration:
Hallonsylt/hallonmarmelad
1 dl florsocker
ett par tsk punsch eller vatten

Vispa mjukt smör och socker. Tillsätt äggen ett åt gången och vispa kraftigt. Blanda de torra ingredienserna och bakpulvret och tillsätt blandningen i det vispade. Fyll formarna. Enligt receptet skall marmeladen tillsättas i detta skede men jag gjorde det först efter att jag gräddat tårtorna. Grädda tårtorna i 200 grader i ca 15 minuter.


Jag använde dessa silikonformar denna gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar