söndag 9 juni 2013

Pannacottapaj med hallon

Här kommer nu det andra receptet som jag fick av en annan kollega. Den här pajen/kakan åt vi till kaffet igår på talkot och det kan mycket väl hända att det är den godaste kakan/efterrätten som jag ätit som inte innehåller choklad. Jag tycker att den passar utmärkt både som efterrätt och till kaffet och den är precis sådär härligt fräsch som man gärna vill att sötsaker skall vara nu i somamrvärmen. Den är inte allt för arbetsam att göra heller och jag tycker att det alltid en en fördel om man kan göra tårtan dagen innan. Ett bra tips till midsommaren!

Pannacottapaj med hallon


Pajdeg:
12 digestivekex
75 g smör

Fyllning:
3 gelatinblad
3 dl vispgrädde
1 dl strösocker
250 g hallon, tinade elelr färska
200 g philadelphiaost eller annan cream cheese (jag använde philadelphia denna gång)

1. Kör digestivekexen och smör i en matberedare. (Så gjorde inte jag, jag krossade kexen och smälte smöret och blandade i det.) Tryck ut blandningen i en form med löstagbart botten. Låt stå i kylskåp medan blandningen görs.
2. Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten.
3. Häll grädde och socker i en tjockbottnad kastrull och sjud över svag värme tills sockret har löst sig.
4. Ta upp gelatinbladen ur vattnet, krama ur och vispa ner dem i grädden. Ta bort kastrullen från värmen och låt grädden svalna något.
5. Mixa hallonen till puré. Rör ner osten i hallonpurén. Rör sedan ner allt i grädden och vispa till en slät kräm och häll den i formen. (Min fyllning var nog mer saft eller soppa än kräm i det här skedet men den stelnade fint ändå.)
6. Låt pajen stå i kylskåpet i minst tre timmar eller tills den stelnat.

Garnera enligt tycke!
Jag gjorde dubbelsats och använde inte en form med löstagbara kanter denna gång.

Mums! Jag tror den skulle ha blivit fin med citronmelissblad och färska hallon ovanpå men jag hade itne tid att fixa med sådant denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar