lördag 29 juni 2013

Två brödrecept från idag!

Vi äter alla fyra bröd både till morgon- och kvällsmål så vi sparar in en god slant genom att baka bröd själv. Denna gråa lördag har jag testat två nya brödrecept så nu har jag gott om bröd i fryset så att jag slipper vara inne och baka bröd då solen lyser.

Båda recepten är från den här gamla trotjänaren (som håller på att falla i bitar) och recepten är skrivna rakt av.





Kubb


Kubb är ett runt högt bröd som förr kokades i många timmar i en speciell from med lock som spändes fast. Här beskrivs ett enklare sätt som ger lika bra resultat. Diametern på grytan bör vara ca 20 cm.

50 g jäst (jag använde torrjäst som vanligt)
3 dl vatten
0,75 dl mörk sirap
1 tsk salt
7 dl rågmjöl + 3 dl vetemjöl

Smula sönder jästen i en bunken och rör ut den med fingervarmt vatten. Tillsätt sirap, salt och mjöl. Arbeta kraftigt ihop till en fast deg, knåda den smidig på bakbordet. Forma degen till en rund bulle.

Smörj en rostfri gryta (jag använde nog gjutjärn...), även locket. Lägg i degen med den jämnaste sidan ner. Jäs under lock ca 30 min.

Sätt grytan, med locket på, på gallret i nedre delen av ugnen och grädda ca 1,5 timme i 200 grader.

Stjälp upp brödet och låt det kallna, inlindat i bakduk. Skär det i fyra delar till trekanter som skivas tunt.
Den här synen mötte mig då jag nyfiket lyfte på locket
Men det visade sig att brödet var riktigt mjukt under det hårda skalet.

Brödet blev mjukt, lite sött och riktigt gott! Kanterna blev dock väldigt hårda så barnen fick lov att peta loss dem den här gången.

 

Matbröd med skållat kli

Skållning:
3 dl vetekli
2 dl russin
3 dl vatten

Efter skållningen:
50 gsmör
1 dl mjölk
25 g jäst
1,5 tsk salt
1 msk sirap/honung/socker
8-9 dl vetemjöl

Skållning: Mät upp kli och russin i en bunke. Koka upp vattnet, häll det kokhett i bunken och rör om. Låt blandningen svalna till 37 grader eller låt den stå övertäckt ca 1 dygn i rumstemperatur.

Efter skållningen: Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader. (Även denna gång använde jag torrjäst och bakade enligt det.) Dela sönder jästen i en bunke. Rör ut jästen med degspadet. Tillsätt kliblandningen, salt, sirap/..., och nästan allt mjöl. Spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta ihop till en smidig deg. Jäs den under bakduk i ca 45 minuter. Knåda degen lätt och baka ut den.

Forma degen till en längd som skärs i 16 bitar (jag skar nog över 20 bitar men som ni ser på bilden blev mina ganska små). Rulla dem till runda bullar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Jäs under duk 30-40 minuter. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i 10-12 minuter. Man kan även göra bröden till två limpor som man gräddar i 30 minuter i 200 grader i ugnens nedre del.


De här blev också bra, åtminstone om man gillar russin! Men det går säkert bra att lämna bort russinen eller byta ut dem mot någon annan torkad frukt som ger samma söta smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar