lördag 2 november 2013

Enkla småbröd

Jag tycker om att föreberda saker i god tid. Därmed passade jag och Adam på att baka småbröd till hans femårskalas medan Noah sov. Kexen ska fyllas och läggas ihop två och två men det gör jag senare för jag tänker prova lägga dem i frysen så här nu. Så slutresultatet får ni se en annan gång. 

Adam bestämde för länge sen att han ska ha sjörövarkalas och då kan ni ju gissa hurdan tårta han tyckte att hans stackars mamma ska knåpa ihop... Efter tre veckor kommer svaret. Men det räcker ju inte med tårta i enlighet med temat så de här kexen ska föreställa sjöstjärnor och snäckor.


Innan de var i ugnen (men de ändrade inte form alls)

Jag spritsade en plåt som på bilden ovan och en mer som snäckor

 

Dubbla kakor


Receptet är från tidningen Hembakat.

3,5 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
0, 75 dl florsocker
200 g rumsvarmt smör

(Om man vill ha chokladsmak kan man byta ut 2 msk vetemjöl mot 2 msk kakao)

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop alla ingredienser (jag använde elvisp) till en ganska lös deg. (Min deg blev dock inte det minsta lös trots att smöret varit framme i flera timmar så jag slängde in hela degskålen i micron i kanske 30 sekunder på full effekt och sedan var degen betydligt lösare.). Lägg degen i en spritspåse och spritsa ut små platta rosor. Grädda mitt i ugnen i 10 minuter.


Förslag på fyllning:


Vaniljfyllning:
100 g mascarpone
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Chokladfyllning:
100 g mascarpone
2 dl florsocker
25 g mörk choklad, smält

Vispa ihop mascarpone och florsocker (och vaniljsocker). Om du gör chokladfyllningen blandas den smälta chokladen i till sist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar