torsdag 23 januari 2014

Mintchokladcupcakes

Inspirationen att baka kom på överraskningsbesök till detta hem där vi i tur och ordning dukar under för diverse flunssor. Och eftersom det gäller att ta vara på den blev det mera kalasfix. Idag gjorde jag stora och små chokladcupcakes med mintchokladfrosting. Receptet på chokladcupcakes har jag länkat till flera gånger förr, det finns här men jag skriver ner det nu också för jag kan det utantill vid det här laget.

Så föreställer er nu dessa med polisbrickor i marsipan (det blåa) och sockermassa (det gula) på. Fint eller hur?



Och så gjorde jag en välförtjänt frosting-delux-variant till kvällsmål.

Chokladmuffins (ca 18 stycken)


50 g kakaopulver
2 dl hett vatten
100 g smör
3 tsk vaniljsocker
260 g strösocker
2 ägg
260 g mjöl
2 tsk bakpulver
en nypa salt

Sätt ugnen på 180 grader. Koka upp vatten och häll det över kakaopulvret. Rör om ordentligt och låt svalna. Vispa rumsvarmt smör med socker, vaniljsocker och ägg. Blanda ihop mjöl, bakpulver och salt. Tillsätt det i äggsmeten tillsammans med kakaon. Fördela i formar. Grädda stora i ca 20 minuter och små i ca 12 minuter.

 

Mintchokladfrosting


200 g smör
200 g florsocker
200g Dammenbergs mintchoklad (den är bäst för den har inga bitar av mint i sig som blir i vägen om man spritsar med en stjärntyll)

Smält chokladen i mikron. Vispa rumsvarmt smör med florsocker. Tillsätt chokladen och vispa lite till. Klart att spritsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar