fredag 31 januari 2014

Runebergstårtor

Visste ni att J.L. Runeberg föddes den 5.2.1804? Det betyder att det på onsdag gått 210 år sedan han föddes. Passande nog ska mina nior skriva prov i litteraturhistoria just den dagen. För mig betyder Runebergsdagen åtminstone Runebergstårtor. Så att jag säkert ska hinna och orka klämma i mig några olika tillverkares tårtor medan jag korrigerar prov bakade jag mina egna redan idag så kan jag satsa på att köpa från butiken nästa vecka sedan.


Tidningen Samarbete damp passande ner i postlådan idag och där hittade jag detta recept som jag testade denna gång. Fast jag satte i lite bittermandelarom för det hör ihop med Runebergstårtor tycker jag. Och jag hade inte tillräckligt med pepparkaksrester heller så jag drygade ut det med ströbröd. Att banka sönder pepparkakor med kavel är förresten ett bra sätt för en femåring att avreagera sig. Efter det var han hur hjälpsam som helst. Förra året använde jag också ett recept från tidningen Samarbetes matbilaga. Resultatet finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar