tisdag 25 mars 2014

Chokokex och en sjuk arm

Som jag konstaterat tidigare finns det många fördelar med att baka egna kex. Det blir säkert billigare även om t.ex. choklad och nötter som jag hade i dessa ju inte är de allra billigaste ingredienserna. Och så kan man åtminstone intala sig att de säkert är åtminstone lite hälsosammare än köpta. Dessutom äter man inte upp hemgjorda kex lika fort för man är ju ändå medveten om att det ligger ett visst arbete bakom dem och toma kexburkar kan jag som bekant inte med så jag vet att jag måste baka mera då jag tömt burken. Men det bästa med hembakade kex är ändå att man aldrig behöver baka samma flera gånger om man inte vill för utbudet på recept är oändligt. 

Än en gång testade jag ett recept från nyaste numret av Hembakat. Receptet i sig är inget märkvärdigt. Det är ett helt vanligt med smör och farinsocker som vispas ihop med ett par ägg och så blandar man ner vetemjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt men till det sätter man rivet skal från två citroner, rostade hasselnötter och mörk choklad. En underbar kombination!




Det finns många fördelar med en stor gård med så gott som oändliga möjligheter för kreativ lek utomhus. Nackdelen är att det också finns ett oändligt antal sätt man kan skada sig på. Igår ramlade Noah ner från en släpvagn. Armen är röntgad och inget är brutet men han kan inte räta på den och inte heller röra fingrarna utan att det gör riktigt ont. Både fingrar och handled är rätt så svullna men mest ont gör det i armbågen, tror jag.

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar