tisdag 17 juli 2012

Från morgon till kväll

Om det är någonting jag om tio år kommer att komma ihåg från sommaren 2012 är det att det regnat en hel del och att vi byggt hus och fixat gård från morgon till kväll. Från morgon till kväll är ju ett ganska uttjatat utryck, men i det här sammanhanget stämmer det faktiskt in skrämmande väl. En typisk dag denna sommar har sett ut så här: äta morgonmål, bygga, äta lunch, bygga, äta mellanmål, bygga, äta middag, bygga, äta kvällsmål, sova. Den här situationen är ju rätt så självförvållad och knappast oväntad och dessutom är det ju ganska tillfredsställande att se resultaten så än så länge går det an. På fredag är dessutom Jonas semester slut så sedan blir det andra rutiner igen. Denna vecka har det dock vara ganska roligt att bygga för min bror har igen varit här och hjälpt till. Det känns bra då det går extra fort framåt.

Nu har vi redan terrassräckena klara (förutom ett som saknas och måste beställas från Teri- Hus eftersom vi först tänkt ha en trappa till ner från bakterrassen) och dessutom alla dekorationer förutom bågarna fastsatta på stolparna.


Jag har roat mig med att rada mer kullerstenar idag. Eftersom jag radat klart runt rabatterna och huset men fortfarande hade mycket stenar kvar bestämde jag mig för att göra en kullerstenskant mellan gräsmattan och gruset. Tanken var att få den så låg att det skulle gå att köra över den med gräsklipparen för att få kanten klippt på ett enkelt sätt. Av den orsaken grävde jag först ett dike som jag sedan lade en remsa av såndär duk som rötter inte borde växa igenom i och efter att jag lagt dit stenarna fyllde jag mellanrummen och sidorna i diket med sand som Jonas blandat cement i. Jag vet inte om det funkar men jag läste någonstans ett tips om att stenarbna hålls bra på plats så, men att det ändå är nekelt att gräva upp dem om man skulle tröttna. Avslutningsvis vattnade jag alltså kanten för att cementen skall hårdna. Jag har nog många meter kvar att rada ännu om jag skall få alla kanter gjorda på det här sättet, men just nu är jag ganska trött på stenar.



I rabatten blommar mina höga nävor jättevackert. Även lobeliorna i korgen på stenen är jättefina just nu. Dessutom har den första luktärten slagit ut idag och också pelargonerna i krukan vid infarten blommar för fullt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar