lördag 7 september 2013

Mandelflarn med Baileys och gifflar med äppelmos

Den här bloggen har visst förvandlats till en veckoslutsblogg. Det är inte det att jag inte skulle hinna skriva inlägg in i veckan för speciellt mycket tid sätter jag inte på själva skrivandet men vi hinner ju aldrig göra något in i veckorna som det skulle vara värt att blogga om, så känns det i alla fall. I dag har jag i alla fall bakat mandleflarn och gifflar. Mandelflarnen blev sådär men de är jättenkla att göra. Gifflarna är en gammal favorit som jag gjort flera gånger förut.

Mandelflarn





100 g mandelmjöl
1 1/4 dl socker
80 g smör
1 msk vetemjöl
2 msk Baileys (eller något annat)

Blanda alla ingredienser i en kastrull och koka upp på svag värme. Klicka små klickar glest (de flyter ut mycket) på bakplåtspapper. Grädda i 225 grader i ca 4 minuter. Låt svalna lite och lägg dem sedan på hushållspapper.

Fyllda gifflar

 



Botten
100 g smör
1, 4 msk strösocker
1 ägg
25 g jäst
1 dl mjölk
5 dl vetemjöl

Fyllning
ca 1 dl äppelmos

1 ägg till pensling samt lite pärloscker till garnering

1. Rör smör, socker och ägg poröst i en bunke. Smula jästen i en annan bunke. Värm mjölken tills den är fingervarm och häll den över jästen tills jästen löst sig (eller gör som du brukar man torrjäst, det gjorde jag.
2. Tillsätt först degvätskan och sedan  mjölet i äggblandningen. Arbeta ihop allt till en deg. Låt den jäsa övertäckt i 30 minuter.
3. Dela degen i två delar som kavlas ut till rundlar på mjölat bord. Dela varje rundel i 8 tårtbitar.
4. Lägg en klick äppelmos mitt på varje snibb. Rulla ihop till gifflar (se bild). Lägg dem med skarven neråt på en plåt.
5. Låt gifflarna jäsa i 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.
6. Pensla me duppvispat ägg och garnera med pärlsocker. Grädda gifflarna mitt i ugnen i ca 8 minuter. Låt dem svalna på galler under duk.



Vik först så här

och sedan så här för att få sylten att hållas inne. Sedan är det bara att rulla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar