fredag 9 maj 2014

Äppelblomstårta

Det blev visst en liten bloggpaus men nu har jag flera inlägg på lager. Jag börjar med en tårta jag lade sista handen vid idag efter jobb. Tårtan är till ett lotteri och den första jag gjort på begäran av någon utanför släkten. Man blir ju lite extra kritisk då man gör en tårta någon annan skall ha men jag är rätt så nöjd med den.

Botten är gjord på fem ägg enligt lika-delar-principen. Jag har fyllt tårtan med jordgubbskvarg och rabarberkompott som jag blandat med lite vispad grädde. Jag testade spackla med en annan smörkräm denna gång och den här andra varianten som ni hitttar recept på här är mycket bättre än den vanliga. Den här blir mjukare så den är enklare att breda ut och smaken är också mildare så jag tror inte att den märks lika tydligt då man äter tårtan.

Tårtan är täckt med marsipan och dekorationerna är gjorda av sockermassa.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar