söndag 11 maj 2014

Mina första cake pops

Det finns faktiskt sådant jag aldrig provat baka ännu. Men nu kan jag pricka av cake pops från min borde-prova-baka-lista. Fast det var hur kul som helst att baka cake pops så jag är säker på att det blir flera. Orsaken till att jag igår plötsligt bara måste göra cake pops var att min kompis Linda bjöd på sådana förra veckan och de var så goda. Jag har kommit fram till att det finns minst tre sätt att göra cake pops på, d.v.s. av överbliven kaka (typ sockerkaka, muffins), av kex eller så kan man göra en smet enkom för cake popsen och då kan man grädda dem i ugnen i färdiga cake pops- formar, vilket gör att man kan göra cake pops som ser ut som hjärtan, stjärnor, muffins... Och så måste man förstås ha något blötare innehåll i dem som gör att de går bra att rulla, typ en frosting av något slag. 


Jag antog att man ganska enkelt kan fixa cake pops utan recept bara man ser till att smeten har rätt konsistens så att den går att rulla till bollar och nog blev det helt bra så. De första gjorde jag helt enligt Lindas instruktioner, en tub krossade Dops-kex blandas med 100 g philadelphiaost och så doppar men dem förstås i något gott. De andra gjorde jag så att jag mosade 10 digestivekex och de blandade jag med typ 3 msk philadelphiaost och kanske 1,5 dl mosade blåbär. De här blev lite blötare så de fick jag sätta in i fryset en stund innan bollarna blev så hårda att de hölls på pinnarna. Minde blåbärsmos hade gjort dem mindre blöta men jag tycke att smeten smakade för lite blåbär så därför valde jag att göra dem ganska blöta istället.

Jag brukar krossa kex i dubbla plastpåsar med brödkavel om jag inte orkar ta fram hushållsassistenten. Det är bra om man är sur på någon :)

Här är chokladbollarna rullade

Jag konstaterade att jag borde ha doppat blåbärsbollarna två gånger i vit choklad för att få chokladen att täcka helt men nu orkade jag inte göra det så de fick duga så här.



Jonas fixade en bit styrox åt mig att sticka in pinnarna i medan bollarna torkade och ett tips jag läste på nätet var att bollarna håller bättre på pinnarn aom man soppar pinnarna i choklad innan man sätter på bollarna.

Nu ska vi fortsätta ha en lugn och skön morsdag här. Snart för vi matgäster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar