fredag 23 mars 2012

Gjort idag

Igår kunde jag bara inte hålla mig längre, så jag var en sväng till butiken för att plocka åt mig lite fröpåsar. Eftersom det var ett impulsbeslut att svänga in via butiken kom jag kanske inte riktigt hem med allt jag tänkt mig, men det finns ju tid att komplettera ännu. Det är ändå för tidigt för att så allt jag planerat eftersom jag bara har solljuset att tillgå.

Hjälpredorna var (magsjukan till trots) entusiastiska.


Vi sådde basilika, rosmarin, kryddsalvia, citronmeliss, lavendel och svartöga. Jag vet nog vilken sort som finns i vilken plastlåda, men exakt hur många frön hjälpredan plockade dit har jag inte full koll på.


Här får de mycket ljus åtminstone. Jag hoppas att de får vara ifred för den yngre hjälpredan också. Lyktan är en passlig stoppare i ena ändan. Pirttibänken är också från min fammos och faffas sommarstuga. Jag har tänkt måla både bänkarna och bordet vita och ha dem på bakterassen.


Smörgåskrasse sådde vi också.


Och när vi en gång höll på passade vi på att även så påskgräs.


Och nä, det här passar ju inte rikitgt in. Men jag tänkte nu i alla fall visa att jag idag testade baka två små kakbottnar istället för en stor för att få en liten men hög kaka till Jonas födelsedag. Dit är det ju ett par veckor ännu så jag ska frysa ner bottnarna. Det är så praktiskt att ha en stor frys, förut måste jag alltid fundera och dividera angående vad jag kan laga i förväg och frysa ner och vad jag måste baka just när jag behöver det. Nu finns det alltid något gott i frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar