lördag 16 mars 2013

Dammsugare och sånt

När vi just hade flyttat in gjorde jag en lista på det bästa och sämsta med vårt hus och bland de tio bästa sakerna nämnde jag vår centraldammsugare av märket Puzer. Mitt barndomshem byggt 1987 har centraldammsugare så det är det jag är uppvuxen med och därför var det helt självklart att vi skulle ha en för jag vande mig aldrig riktigt vid att släpa runt på dammsugaren efter att jag flyttat hemifrån. Även om det här inlägget luktar sponsrat är alla åsikter helt uppriktiga.

De största fördelarna med centraldammsugare är enligt mig följande:
  1. Dammsugaren blåser inte ut dammet tillbaka i huset medan man städar för själva behållaren har vi i det tekniska utrymmet. Det är på riktigt skillnad på hur golvtrasan ser ut om man torkar golvet efter att man dammsugit med centraldammsugare eller "vanlig".
  2. Den är behändig och bekväm att använda. Vi har två uttag per våning men de gånger jag städar snabbt och kan leva med att duschen, bastun och hörnet under Noahs säng blir odammsugade behöver jag bara flytta uttag då jag byter våning. Dammsugaren fastnar inte i hörn eller stolar och den drar inte heller mattorna med sig och man behöver inte bära något annat än en lätt slang i trappan.
  3. Den är tyst eftersom själva behållaren inte ens är inne i huset. Jag hör om telefonen ringer och om barnen ropar på mig fast de inte ens är i samma våning.
  4. Den är enkel att tömma och man får inte heller in något damm i huset eftersom behållaren, som sagt, inte är i huset. Behållaren rymmer dessutom en hel del, vi tömmer den ungefär två gånger i året. När vi bodde i lägenhet tömde vi påsdammsugaren varannan månad.
Jag kan alltså varmt rekommendera att skaffa centraldammsugare då man bygger nytt hus. Jag vet inte ens om den har några nackdelar jämfört med vanlig dammsugare. Ett par gånger har någon frågat om vi inte är rädda för att saker ska fastna någonstans i rören inne i väggarna men hittills har ingenting av alla de leksaker, strumpor etc. jag dammsugit upp fastnat i väggarna. En skruv till Adams borrmaskin fastnade tvärs över i själva uttaget och den kunde jag enkelt pilla ut därifrån och resten har nog hittat sin väg till behållaren.

Nu har vi också beställt en askdammsugaren (=esierottelija) som man kopplar till centraldammsugaren från Puzer.  Vi testade den idag och den fungerade faktiskt hur bra som helst. Askdammet fastnar bra i filtret och det verkar inte alls tilltäppt efter en tömning, vilket jag förstått att är typiskt för ett antal billigare varianter av askdammsugare. Även de lite större bitarna i brasan sög den bra upp. Hittills har det varit en minst sagt smutsig historia att med två nyfkna barn tömma brasan på aska men idag gick det som smort. Man kan även dammsuga byggdamm och liknande med askdammsugaren. Klicka här så komer ni direkt till Puzer om ni vill läsa mer.

Askdammsugaren kopplad till centraldammsugaren

Filtret innan första användningen

För första gången fick vi även kanten vid luckan ren

Rent och fint utan klott

Filtret uppifrån efter användning. Lite askdamm syns vid ena kanten.

Här ser man att rena sidan fortfarande är vit medan den andra sidan inte är det. Filtret verkar alltså hålla bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar