lördag 23 mars 2013

Nytt chokladmuffinsrecept

Jag hittade ett cupcakerecept i Hbl för ett tag sen och eftersom jag lärt mig att alla chokladsmetar som innehåller mjölk tenderar att bli extra goda bestämde jag mig igår för att prova det. Först ringde jag dock och bjöd mamma och lillebror på kaffe så att vi inte skulle behöva äta upp allt själva. I receptet fanns det med en variant av cream cheese frosting som kallades för apelsintoppning och kombinationen var riktigt bra, men de här chokladmuffinsen skulle även passa med t.ex. mintchokladfrostingen jag brukar göra. Muffinsen inehöll även en extra överraskning i form av några bitar grovt hackad mörk choklad. Jag tror att jag kommer att göra detta chokladmuffinsrecept många gånger, det fungerar säkert bra även utan chokladbitarna.





Chokladmuffins (12 st stora)

100 g smör
2 dl mjölk
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
ytterst lite salt
2 msk kakao

Till fyllning: 50 g hackad mörk choklad

Smält smöret. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker pösigt. Blanda smör och mjölk och vispa ned det i äggblandningen. Blanda mjöl, bakpulver, en knapp nypa salt och kakao. Vänd ner mjölblandningen
Lägg lite smet i botten på muffinsformarna. Fördela den hackade chokladen över och fortsätt med mer smet.
Grädda ca 18 minuter i mitten i 175 graders ugn. Prova med sticka att de är helt torra.  


Toppning
50 g rumsvarmt smör
4 dl flrosocker
100 g Philadelphiaost
2 msk koncentrerad apelsinjuice
1 droppe röd karamellfärg
1 droppe gul karamellfärg

Vispa ihop alla ingredienser samtidigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar