söndag 11 augusti 2013

Ett lyft

Min mamma har varit snäll och vattnat blommorna medan vi varit borta så det har inte gått någon nöd på dem. Det visade sig dock redan i juni att rabatterna inte riktigt blev som jag tänkt mig så jag gjorde  en ny skiss över vad jag ska plantera var och nu har jag handlat lite nytt.

Det största problemet var att det stora blomlandet på framsidan torkade helt fruktansvärt. Det spelade ingen roll hur mycket jag vattnade och luckrade upp jorden så sögs vattnet dåligt in. Antagligen har rötterna haft svårt att tränga igenom jorden som grävmaskinen packade då vi lagade gården och så har jag satt för lite mylla ovanpå. Men nu är det åtgärdat. Sju säckar mylla och lite nya blommor gjorde gott och så får vi hoppas att de mycket torra perennerna klarar sig.


Lyx att köpa liljor som redan blommar, på rea dessutom.

Ett annat problem var den fula högen sprängsten och jord vid garaget. Jag orkade inte ta itu med den i våras och det var ju ganska dumt för det tog mig inte mer än ett par timmar att få ordning på eländet idag. Nu är det bara att börja plantera. Lite hallonsnår sparade och jag kunde inte förmå  mig att riva upp den lilla tallen heller. Två olika nejlikor har jag köpt dit och resten hittar jag säkert med tiden.

Före
Efter

Även det här blomlandet fick tre säckar mylla till. Astrarna blommar och trivs men det gör inte mina Dahlior.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar