onsdag 14 augusti 2013

Inlagd zucchini på två sätt

Det är härligt med skördetider! Zucchini hör dock till de grödorna man får äta till lust och leda trots att man bara har två plantor. De blir så stora också innan man hinnrr plocka bort dem. I dag har jag lagt in zucchini på två olika sätt och fick på så vis användning för 1 kg av min zucchini. Jag har förstås ingen aning om vad de smakar. Den ena innehåller också lök, vitlök och chili, vilket var bra för jag vet inte vad jag skall gör av all min starka chili heller. Jag tror dock att den andra satsen med olja, balsamvinäger, örter och honung kommer att falla mig bättre i smaken men jag kan återkomma med rapport då jag smakat på dem!





Receptet på den ena inläggningen hittade jag här.



Och det andra letade jag fram någonstans på nätet (minns inte längre var) men det ser ut så här:

500 g zucchini
1 msk vitvinsvinäger

Marinad:

2 msk italiensk salladskrydda
1 tsk torkad rosmarin
1 tsk flytande honung
1 tsk salt
1,5 dl olivolja
0,5 dl balsamvinäger 
 
Skär zucchinin i tjocka skivor och dela dem i tårtbitar. Koka med vitvinsvinäger och vatten i 10 minuter. Häll bort vattnet. Blanda ihop alla ingredienser till marinaden. Lägg den kokta zucchinin i burkar och häll marinaden över. Låt stå fyra dagar. 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar