söndag 27 oktober 2013

Pätkismuffins med kiwifrosting

Med höstmörkret kom inspirationen att baka och lusten att ta bakningen ett steg längre och vara lite mer kreativ. Därmed funderade jag på vilka udda smakkombinationer jag gillar som jag kunde testa i form av cupcakes. Och då kom jag att tänka på min favoritkombination då jag äter glass på Spice Ice, nämligen Pätkis (alltså mintchoklad) och kiwi. Testa om ni inte redan gjort det! Och vill man uppleva denna smakkombination i form av cupcakes kan man göra så här:




 

Pätkismuffins

(Receptet hämtat från Pirkka, egen översättning)

140 g Fazers minipätkis
3 ägg
3 dl socker
150 g smör
4 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
2 tsk bakuplver
1 tsk vanillinsocker
1 ¾ dl mjölk

1. Hacka pätkisen grovt.
2. Vispa socker och ägg pösigt. Smält smöret och låt det svalna lite innan det tillsätts i smeten.
3. Blanda de torra ingredienserna och pätkisbitarna med varandra. Tillsätt blandningen varvat med mjölken i smeten.
4. Fördela i 12 riktigt stora muffinsformar (jag hade 24 mindre) och grädda i 20-25 minuter i mitten av 200 grader varm ugn.

Kiwifrosting

(helt eget påhitt)

200 g rumsvarmt smör
200 g florsocker
några droppar vaniljessens
2 kiwin


1. Skala två kiwin och mosa dem med en gaffel. Jag gjorde det på ett skärbräde som jag sedan lutade ner i vasken så att en del vätska rann bort från kiwin.
2. Vispa ihop smör, florsocker, vaniljessens och kiwi.
3. Spritsa (jag använde en rund tyll eftersom kiwibitarna troligen skulle ha fastnat i en stjärnformad)




Och hur smakade det då? Nå, pätkismuffins kan väl aldrig bli fel (de här var dessutom urenkla att göra och de steg jättefint i ugnen men enligt mig kunde de ha smakat ännu mer pätkis). Kiwifrostingen var fräsch och vacker med sin helt naturliga ljusgröna färg med roliga svarta prickar i. Överlag gillar jag ändå mer cream cheese- än smörkrämsfrostingar så det kan hända att jag testar göra kiwifrosting med philadelphiaost som bas nästa gång. Kombinationen är helt okej, det tyckte även Jonas men jag tror att frostingen skulle ha kommit mer till sin rätt på t.ex. vaniljmuffins för den blev ganska dominerande. Men testa bara om ni vill göra något lite annorlunda. 

Jag har faktiskt ett till experiment på lager till inkommande vecka, med min absoluta favoritkombination dessutom - geisha och kaffe. Otaliga är de föreläsningar och seminarier vid ÅA som jag gått på med en kaffemugg och en geisha i handen.

1 kommentar:

  1. Dom ser så goda ut dina muffins! Måste ta och baka nån dag tror jag. :)

    SvaraRadera