måndag 7 oktober 2013

Städmotivationen på topp

Jag skulle inte alls ha haft tid att gå på jobb idag för jag har ju så många nya städgrejer att prova. Det här inlägget innehåller alltså en liten gnutta ENJO-reklam men det är helt utan egen vinning. 

Vad har jag testat då? Jo då jag kom hem började jag med att breda ut lite poler- och skurpasta i ugnen med diskduken. Därefter kokade jag upp vatten i en kastrull som jag sedan ställde in i ugnen och där fick den stå i tre timmar medan vi åt och jag fortsatte att städa och länkade en runda.

De där fastbrända fläckarna ni ser på min före-bild här nedan har bott i ugnen i ett och ett halvt år och inte gått bort vare sig med mirakelsvampar eller diverse ugnsmedel. 




Efter tre timmar hade en del smuts runnit ner av sig själv:



Och efter en del skurande med kökssvampen såg det ut så här:


Jag är alltså nöjd och jag lovar att jag satte mindre tid på att rengöra ugnen än vad jag skulle ha gjort med något ugnsmedel. Dessutom slapp jag andas in en massa starka ångor och det bästa är kanske att jag kan sätta på ugnen nästa gång jag ska laga något i den utan hela köket stinker ugnsmedel. Jag använde inga handskar och huden kliar inte det minsta.


Jag har också hunnit testa badrumsborsten i toaletterna men det var en så vidrig syn att jag inte kan lägga upp några bildbevis. Våra toaletter är alltså inte använda ens ett år ännu och vi har tvättat dem med vanlig toalettborste och wc-anka flera gånger i veckan och ändå blev Enjos badrumsborste alldeles gulbrun då jag drog den under kanten i toalettstolen och dessutom lossnade det långa bruna äckelslamsor då jag tvättade dit ner i hålet som man inte riktigt kommer åt med vanlig toalettborste. Här har man gått och trott att man haft rena toaletter! Usch och fy!

Och slutligen testade jag att torka av badkaren med badrumshandsken då ungarna badat klart och det var så behändigt att jag torkade av duschväggarna också. Alltihop gick i ett huj och badkaren kommer jag alltid att torka av med badrumshandksen härefter för jag kände ju faktiskt hur rena de blev.

Adam och Noah har också provkört golvstativet men så långt har jag inte kommit ännu. 
 

2 kommentarer:

  1. Borde kanske test det där på vår ingrodda ugn. Har gjort flera skurförsök men alltid fått ge upp. Tror dock inte att jag har nån skurpasta.. bara en massa andra Enjoprylar ;)

    SvaraRadera
  2. Oj, poler- och skurpastan är faktiskt månadens produkt och fås billigare hala januari. Den kan beställas via Veronika Holm. :)

    SvaraRadera