tisdag 15 juli 2014

Blommor och inspiration

Förra sommaren beställde jag lite blommor från Paratiisin Taimitarha, lite på skoj för att se om det faktiskt går att beställa plantor från nätet. Det gick hur bra som helst och nu då jag tyckte att det gapade lite tomt i det ena blomlandet och jag kunde konstatera att jag faktiskt har ganska lite i det landet som blommar just nu var det bara att klicka in på deras hemsida och bläddra bland bilderna och tre dagar senare, alltså idag, kunde jag hämta de helt fina blomplantorna från Matkahuolto. Jag kan verkligen rekommendera att prova även om leveranskostnaderna var rätt så höga. Jag är urusel på blomnamn på finska så därför kan det vara ganska svårt att hitta i plantskolorna då jag letar efter något specifikt eftersom det latinska namnet alltid är så finstilt och det svenska för det mesta saknas helt men här hittade jag ju allt i alfabetisk ordning och så kunde jag sitta hemma med min blombok och kolla upp alla blommorna så att jag för en gångs skull visste vad jag köpte.

Nykomlingarna


Men visst har jag blommor som blommar hur fint som helst just nu, särskilt i krukorna.


En kruka med mina egna petunior och tagetes mommo och moffa sått.

En kruka med lobelia och helt ljuvliga petunior som min mommo och moffa drivit upp.
Pelargoner som övervintrat i förrådet.
Även fuchsiorna fick jag att klara vintern.

Purpurklättplantan längst fram beställde jag från samma ställe förra året. Längre bort gapar det tomt eftersom mina Astrid Lindgren rosor nästan dog i vintras men nu börjar de visa lite livstecken.

Två sorters iris.

Tremastarblomma. Den kallas väl också båtblomma om jag minns rätt nu.


Något jag fått av mommo och moffa. Man får gärna berätta om man vet vad blomman heter.

Daggkåpa
Klematis


Och i växthuset blommar vattenmelonplantorna.

Just nu känner jag mig riktigt inspirerad, både att fixa ute i trädgården och att greja på här inne. Jag har bakat en kaka med jordgubb och rabarber idag också och i huvudet gjort upp en massa planer på sådant man kan ta itu med här inne i höst då man får lust att vara inne igen. Varifrån får ni er inspiration? Den här gången kom min inspiration av detta:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar