måndag 14 juli 2014

Daimsnittar

Det var länge sedan jag bakat med Adam och Noah så vi passade på att göra en sats kex under en av regnskurarna igår. Det har blivit några olika slags snittar på sista tiden märker jag då jag läser bakåt i bloggen, bl.a. chokladsnittar och citronsnittar. De här daimsnittarna (recept från tidningen Hembakat, igen) är nästan godare än chokladsnittarna tycker jag och de håller ihop bättre än citronsnittarna för de är härligt sega, vilket säkert beror på sirapen.

Daimsnittar


100 g smör, rumsvarmt
1 dl strösocker
1,5 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 tsk ljus sirap
3 dl vetemjöl
ca 70 g Daim (en liten påse innehåller 100 g så jag hällde nog i hela påsen)

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda ihop smör, socker, vaniljsocker, bakpulver och sirap till en kladdig smet. Tillsätt mjölet och rör ihop till en lite kladdig deg.
3. Knåda in daimbitarna.
4. Dela degen i två bitar, Rulla till två längder på en plåt. Platta till längderna lite grann.
5. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter. Skär dem i sneda snittar medan de ännu är lite varma.

Ungarna fick turas om att mäta och hälla i och blanda så mängderna blev nog inte så exakta men lyckade blev snittarna i alla fall. Noah fick nog i lite mer sirap än vad som står i receptet åtminstone.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar