fredag 18 juli 2014

Jordgubbstårta

Eller fryst jordgubbscheesecake på kladdkakebotten som den egentligen heter. Receptet står tidningen Hembakat för som vanligt. Jag fick ju ett antal nummer av den tidningen av mina föräldrar i födelsedagspresent men nu var det sista numret. Nu får jag väl testa baka allt i dessa nummer innan jag igen köper nya.

Botten
125 g smör
1,5 dl socker
1,75 dl vetemjöl
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg

Fyllning
200 g färskost
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
3 äggulor (passa på att göra maränger av vitorna!)
8 dl vispgrädde
100 g hackad vit choklad
3 dl mosade jordgubbar


Jag hade i 5 dl mosade jordgubbar innan jag var nöjd med jordgubbsmaken men satsen fyllning blev så stor att den knappt rymdes i en form på 24 cm i diameter så jag tror man bra kan minska mängden grädde för att få starkare jordgubbssmak om man inte har 5 dl mosade gubbar.


Som garnering hade jag jordgubbar doppade i mörk choklad och kokos och blad av citronmeliss.

1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Smält smöret i en kastrull och blanda ner resten av ingredienserna till bottnen. Häll smeten i en form med löstagbar kant. 
3. Grädda mitt i ugnen i 20 minuter. Låt kakan svalna men ta inte bort den från formen.
4. Blanda ihop färskost, socker och vanlijsocker. Vispa ner gulorna en i taget. Vispa grädden och vänd ner den tillsammans med chokladen och jordgubbsmoset.
5. Häll gräddsmeten över bottnen. Täck över formen med plastfolie och frys den i minst ett par timmar.

Tårtan fixade jag till min systers sambos födelsedagskaffe idag.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar