måndag 18 juni 2012

I lådorna

Det växer så otroligt snabbt i våra odlingslådor nu. Kanske lite för snabbt för jag misstänker att potatisplantorna får mer blast än potatis och sockerärterna ska väl inte heller ha för näringsrik jord för att ge bra skörd. Jag antar att den snabba tillväxten beror på att vi har helt ny Musta Multa i lådorna och den innehåller väl en hel del näring. 

Barnen är hur som helst stormförtjusta. Adam är nyfiken på hur mycket potatis det finns under blasten och han väntar ivrigt på att jordgubbarna ska bli röda. Då vi är ute går de ofta en sväng via lådorna och äter sallad, gräslök, citronmeliss, dill och persilja. Den yngre har dock lite svårt att förstå att man inte kan äta allt grönt som växer på utsidan. Jag har redan gjort flera sallader med rädisor, gräslök och egen sallad. Snart får jag säkert hämta gurka, tomat och zuccini av min mommo och moffa. Det lär nämligen ta ett tag innan våra egna tomater blir röda. 

Några förbättringar har jag också planerat till nästa år. Jag tror att jag skall ha örterna i ett par mindre lådor eller korgar på bakterrassen så att jag i lådorna får plats med en salladssort till och mer morot och kanske också lök. Solrosorna tar ju upp onödigt med plats i potatislådan, men å andra sidan verkar det åtminstone hittills ganska praktiskt att låta sockerärterna klättra upp längs med dem och jag hoppas att blommorna kommer att lysa gula ända in på hösten.


 Potatis, solrosor och sockerärter. Rosenskära gömmer sig där under och bland med potatisen också.


 Dill, citronmeliss, två kryddlavendel, persilja, fransk dragon, rosmarin, timjan, gräslök, basilika, död grekisk oregano och salvia.


Lite glest med morötter men många och stora rädisor.


Salladslök som ser lite ynklig ut och två olika salladssorter.


Lite jordgubbar får vi nog. Men ett par av våra tio plantor ser ganska lidande ut.



Här är tomatplantorna vi fick av mommo och moffa.


2 kommentarer:

  1. Härligt!!! :)

    "I mitt lilla trädgårdsland
    där jag grävt och vattnat
    sår jag frön så små, så små
    täcker sen med jorden.
    Solen stor och rund ser på
    sänder strålar varma.
    Regnet droppar sakta ner
    för att jorden vattna."

    -Maria W

    SvaraRadera
  2. Så är det! Roligt att se hur allting börjar grönska nu efter regnen också. Idag har bl.a. petuniorna slagit ut.

    SvaraRadera