tisdag 5 juni 2012

Köksbestyr

Eftersom sommarvädret lyser med sin frånvaro har jag och Adam spenderat eftermiddagen i köket medan lillebror sov ute i vagnen. Jag fick ett drygt kilo rabarber av min mommo och moffa igår. Rabarber är något jag gillar i alla former: soppa, kräm, sylt, paj m.m. Vi hade rabarber utanför radhuslägenheten och den saknar jag nog nu, men så fort vi har någonstans att sätta den skall vi få en rabarberplanta av mommo och moffa.

Hur som helst valde jag att koka ihop en del av rabarbern med socker eftersom det är så gott att ha rabarbermos i tårtor och det skulle säkert smaka utmärkt med rabarber som fyllning i somriga makroner. Nu är det i alla fall bara att ta upp en burk ur frysen då det blir dags för nästa födelsedagskalas. En del fryste jag ner i bitar att laga paj eller kräm av i vinter då man börjar längta efter sommaren och en del väntar ännu i kylskåpet på att bli rabarbercupcakes. Jag tror nog att jag får hämta mer rabarber av mommo och moffa här något tag för rabarberpaj med glass och rabarberkräm med grädde hör liksom juni till.




 Eftersom jag inte riktigt orkade ta itu med rabarbercupcakesen men ändå ville baka något gjorde jag chokladkex istället. Chokladkex är dessutom behändiga att laga med barn. Adam gillar att vara med och blanda smeten och klicka ut den på bakplåtspappret. Denna gång testade jag de här kexen och de är verkligen väldigt chokladiga, perfekta med andra ord.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar