onsdag 12 september 2012

En skönhet



Denna fantastiska porslinskanna fick jag av min mamma för någon vecka sedan. Kannan har ursprungligen tillhört min fammos fammo (om jag minns rätt, jag borde dubbelkolla det ännu). Egentligen fick jag den av min fammo då jag var liten och sedan dess har den stått på en hylla i mammas kök. Min fammo tror att den är rysk och det stämmer säkert eftersom den undertill har en blå stämpel som innehåller kyrilliska bokstäver. Stämpeln är dock mycket sliten så även om jag läst ryska i gymnasiet har jag väldigt svårt att tyda bokstäverna. Det skulle förstås vara väldigt intressant att få reda på varifrån den är och hur gammal den är, men jag är inte särdeles intresserad av att ta reda på sakers värde i pengar. Värdet i denna kanna utgörs för mig av sådant som ändå är omätbart. Det som är viktigt är att den funnits länge i min släkt och att det finns en historia kring den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar