fredag 6 augusti 2010

Rundtur 4

Vi har varit skogsarbetare på sista tiden och fällt träd på tomten, det är otroligt hur annorlunda det börjar se ut då man får träden fällda. Jag ska återkomma med bilder nästa gång. Nu ska jag presentera övre våningen.

I den övre våningen finns alla sovrum och aulan i mitten blir tv-rum. Tv-rummet är det minst planerade hittills, vi vet inte riktigt hur vi vill att det ska bli. Vi har körsbärsfärgade högtalare till vårt hembiosystem och de kommer nog inte riktigt att passa in då vi kommer att använda mörkbruna och vita färger i övriga huset, men kanske man lyckas måla om dem på något sätt.

Till sonens rum föreslog inredningsarkitekten skärgårdstema. Hon hade en rolig idé om hur man fick vita segelformade gardiner till fönstren med trossar som ringlar ner på golvet och så skulle möblerna gå i vitt och de övriga textilierna i blåa nyanser. Jag har själv hittat en fin blå-vit-randig tapet som skulle passa på den mer markerade väggen. Jag vill inte ha allt för barnsliga tapeter, jag tycker själv inte det är snyggt då det blir allt för övergulligt eller då man har figurer, djur eller liknande på tapeterna eller gardinerna, de finns det nog av på andra ställen. Jag tycker man tröttnar så fort på att se sådant på väggarna och så växer ju barnen snabbt ur dem också, inte vill säkert ens en 10-åring ha Nalle Puh på väggarna mera. I och för sig vet jag nog att tapeter i barnrum ändå blir så slitna att man säkert vill tapetsera om efter kanske just 10 år då barnet blivit lite äldre.

Sovrummen är ganska stora men taket sluttar mot ytterväggen (rummen går ända ut till ytterväggen trots att det inte ser ut så på planritningen jag lagt ut här) och det är en ganska stor del av rummen som inte räknas som bostadsyta eftersom takhöjden är under 160 cm. Det är en liten utmaning att använda det utrymmet till något vettigt, men vi har funderat på att lägga in specialgjorda garderober som skulle passa så syns det inte hela vägen att taket sluttar och förvaringsutrymme kan man nog inte ha för mycket av. Vi tyckte att det är viktigt att sovrummen inte blir små skrubbar på 10 kvadrat, utan att de faktiskt är stora så att barnen trivs där även då de blir äldre. På det här sättet får man enkelt in en tvåsitsig soffa i killens rum t.ex. så att kompisarna inte behöver trängas på sängen.

Det andra mindre sovrummet kommer vi kanske inte att planera alls i detta skede, utan bara lägga in golvet och sedan fixa väggarna senare då vi vet vad vi vill ha det till. Rummet är i alla fall tänkt som rum åt ett andra barn någon gång i framtiden. Det känns onödigt att inreda det till gästrum för nåt år och sedan ändå säkert vilja tapetsera om det till barnrum.

I vårt eget sovrum sluttar också taket i bortre ändan av rummet. Därmed kommer väggen in mot tv-rummet att bli den vi lägger sängens huvudända mot och där kommer den mer dekorativa väggen med tapet att bli. Jag måste erkänna att jag inte ens kommer ihåg hurdan tapet vi preliminärt valde, men färgerna i sovrummet kommer att gå i vitt, brunt och rosa. Vi kommer säkert att använda mycket textilier för att skapa den rätta romantiska och lantliga känslan, typ linne som material och fluffiga kuddar med spets och sånt. Jag har också ett toalettbord som är min mammas, som hon fått då hon var ung, och det jag tycker väldigt mycket om det så det ska absolut följa med till vårt nya hem. Så här ser det ut där det står i vårt nuvarande sovrum:


Från vårt sovrum finns en dörr till en garderob. Jag längtar jättemycket efter att få en stor, välsorterad garderob till mina och gubbens kläder och skor som man kan gå in i och enkelt välja vad man vill ha. Jag tänker nog satsa på att få något ordentligt och praktiskt system att att sortera, hänga och vika in kläder i. Bredvid den garderoben finns en annan som man kommer till från tv-rummet. Pojkens kläder torde rymmas i hans eget rum så i den andra garderoben får man sedan plats för annat bråte som man har i skrubbar så att min klädgarderob får vara ifred.

Nästa gång blir det alltså lite mer uppdateringar om vad som är på gång med vårt byggprojekt för tillfället. Allt detta med inredning är ju trots allt en aning avlägset ännu även om det är trevligt att försöka föreställa sig hur det kommer att se ut då man går runt i de olika rummen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar