onsdag 10 december 2014

Lussebullar och julig torrkaka

Den som ändå hade oändligt med tid för att baka! Jag älskar julen, jag njuter för det mesta av att baka men tiden går så fort, så fort. Igår gjorde vi lussebullar och just nu har jag en julig fruktkaka i ugnen. Det är lite riskabelt att sätta en kaka i ugnen i denna storm men vi hoppas att strömmen hålls på nu.

Här är receptet på lussebullar som jag använde i år (hämtat från Vår kokbok):

1g (två påsar) saffren
150 g smör
50 g jäst (jag använde två påsar torrjäst)
0,5 tsk salt
5 dl mjölk
1,5 dl socker
1 ägg
14-15 dl vetemjöl (ca 875 g)

1. Smält fettet och tillsätt mjölken och värm allt till fingervarmt (jag gjorde det i micron och värmde det lite varmare eftersom jag hade torrjäst).
2. Rör ut jästen i vätskan eller blanda ner den i mjölet om du har torrjäst.
3. Tillsätt salt, socker och saffran i vätskan. 
4. Blanda ner ägget och mjölet lite i taget och arbeta degen blank och smidig.
5. Jäs degen i 30-40 minuter under duk.
6. Baka ut.
7. Låt julkusarna jäsa 30 minuter, pensla dem med uppvispat ägg och tryck ner russin (man kan också blanda russinen i degen).
8. Grädda julkusarna i mitten av ugnen i 5-10 minuter i 225-250 grader.



En drake, Noahs design.






I ugnen just nu.

Receptet på fruktkakan.


2 kommentarer:

  1. Jag använde i stort sett samma recept (från tasteline) på lussebullar men var snål och köpte bara en påse saffran vilket jag sen tyckte att var helt perfekt mängd. Så en påse funkar också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig det. De blir kanske inte lika gula men på smaken är det knappast så stor skillnad.

      Radera