måndag 16 december 2013

Veckan som gick

Är det här bloggosfärens mest uttjatade rubrik? Ett säkert tecken på att det är fullt upp är i alla fall att jag lyckats glömma bort att jag har en blogg.

Så vad har vi gjort?

Vi har bl.a. firat luciadagen med feber och ett strömavbrott på 20 timmar. Lite orkade barnen lussa hos sådana som hade el men fotografen och barnen var nog ungefär lika trötta och resultatet är att det här är vårt bästa foto.




Seija åstadkom detta åt vårt växthus och plasten gick förstås sönder. Men det är också någorlunda återställt nu med hjälp av lite tejp.




Det är min födelsedag idag och under veckoslutet har jag gjort såväl cupcakes till jobbet som en tårta till familjen och allt glömde jag att fota innan det gick upp i rök. Definitivt inte likt mig. Tårtan fyllde jag i alla fall med osockrad äppelmos och äppelbitar som jag stekte i smör och smaksatte med kanel. Ovanpå hade jag marängsmörkräm med vaniljsmak som jag färgade lila. Ganska sött men trevlig kombination.

Och som avslutning på denna dag har jag gjort en torrkaka som jag tänker mig att vi skall äta till kaffet på julaftonen.

Saffranskaka med citronsmak



75 g smör
180 g (3 dl) vetemjöl
2 tsk bakpulver
0, 25 g saffran (ett halvt kuvert)
2 dl strösocker
3 ägg
finrivet skal av en citron
0,5 dl citronsaft
1 dl mjölk

1. Smörj och bröa en form
2. Smält smöret.
3. Blanda mjöl och bakpulver.
4. Blanda socker och saffran. Knäck i äggen och vispa ljust och fluffigt med elvisp. Vispa ner det rivna citronskalet mot slutet.
5. Sikta ner mjölblandningen varvat med citronsaft, smält smör och mjölk. Vispa försiktigt ihop till en jämn smet med handvisp.
6. Häll i formen och grädda längst ner i ugnen i 175 grader i 40 minuter. Vänd kakan upp och ner på bakplåtspapper eller galler och lossa formen efter ett par minuter. Låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar