söndag 29 mars 2015

Babyshower

Det är inte så många veckor kvar tills jag kan titulera mig moster. Det ser jag fram emot. Här i veckan lyckades jag och några av min systers vänner till och med överraska den blivande mamman med en babyshower. Jessica trodde att hon skulle komma hit för att vara barnvakt, men det blev paket och en massa gott att äta istället.

Jag stod för tårta och cupcakes.


Tårtan var fylld med mosade jordgubbar och egen rabarberkompott.

Banancupcakes med nutellafrosting.



Banan och nutella är som gjorda för att kombineras om man frågar mig. Här är receptet:

Banancupcakes (ca 16 stycken)


125 g mjukt smör
175 g socker
2 ägg
2 mogna bananer
1 tsk bikarbonat
2 msk kokande mjölk
1 tsk bakpulver
225 g mjöl

1. Placera ut formar på en plåt och lägg ugnen på 180 grader.
2. Blanda mjöl och bakpulver i en skål. Ställ åt sidan.
3. Vispa smör och socker ljust och fluffigt i en annan skål. Tillsätt äggen ett i taget och vispa mellan varje ägg.
4. Mosa bananerna och blanda ner i smeten.
5. Koka upp mjölken i en mugg i mikron och lös upp bikarbonaten i mjölken.
6. Blanda ner mjölken i smeten tillsammans med mjölet.
7. Fördela i fromar och grädda i ca 20 minuter i mitten av ugnen.


Nutellafrosting


100 g mjukt smör
200 g färskost
400 g nutella
100 g florsocker

Vispa alla ingredienser till en slät kräm.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar