söndag 18 oktober 2015

Mirandas doptårta

Jag hade äran, som ni som följer mig på Instagram vet, att baka en våningstårta till barnens småkusin Mirandas dop. 

Som vanligt gjorde jag tårtbottnarna enligt principen lika delar ägg, socker och vetemjöl + potatismjöl. Den undre bottnen innehåller sex ägg och den övre två. Bottnarna är fyllda med jordgubbskvarg (med gelatinblad för stadgans skull) och blåbärsmousse (också den med gelatin). Tårtan är spacklad med en smörkräm, gjord av äggula, vetemjöl, smör och florsocker och smaksatt med vanilj och täckt med vit sockermassa. De rosa dekorationerna är av marsipan, resten av färgad sockermassa. 

För att den undre tårtan ska hålla den övre tårtans tyngd har jag stuckit ner sex stycken träpinnar i tårtan (sugrör går också bra har jag förstått) och den mittersta pinnen är så lång att den går in i de növre bottnen, de andra är kapade alldeles vid ytan på den undre tårtan. Bortsett från detta gör man en våningstårta på precis samma sätt som en större och mindre tårta som serveras skilt.




Jag tycker faktiskt jättemycket om att göra tårtor och det är avkopplande att hålla på med själva bakandet och dekorationsfixandet men samtidigt blir jag alltid supernervös då jag ska göra tårtor till viktiga tillfällen som bröllop och dop, speciellt då det är en så viktig dag i någon annans liv, och varje gång ångrar jag nästan att jag tagit mig an uppgiften men sen är det förstås roligt då tårtorna motsvarar beställarens förväntingar så det är alltid värt oron. Men jag kan inte låta bli att tänka på alla katastrofer som kan inträffa under bakandet, speciellt då jag ju inte har någon som helst utbildning på området.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar