måndag 2 november 2015

Det var en gång en pumpkin pie

men den är uppäten nu. Och jag förstår att pumpapaj inte står högst upp på din lista över saker att baka så här veckan efter Halloween men det här inlägget skriver jag för att jag, och förhoppningsvis också du, nästa år ska hitta receptet jag använde för det var ett bra recept. Fast egentligen var det första gången jag gjorde en paj med pumpa och också första gången jag åt en så jag har ju inget att jämföra med men hela huset doftade juvligt av pepparkakskryddor medan jag gräddade pajen och både smak och konsistens påminde lite om pepparkaksdeg.

Här är receptet och det är hämtat härifrån:

Ingredienser:

3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör
1 äggula

Fyllning:
 4 dl grovhackad pumpa
2 ägg
2 dl strösocker
1 tsk kanel
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen nejlika
1 krm salt
2 msk vetemjöl
 
2 dl vispgrädde


Gör så här:
Hacka ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en ugnssäker form, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kyl ca 30 min. Sätt ugnen på 200°. Koka pumpan i lättsaltat vatten 5-8 min. Häll av vattnet i en sil, pumpan ska vara väl avrunnen. Mixa pumpan till puré och låt den svalna något. Tillsätt äggen ett i taget. Blanda ner resten av ingredienserna till fyllningen och häll i pajformen. Grädda i nedre delen av ugnen 40-50 min. Låt kallna. Sikta över lite florsocker och servera med vispad grädde.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar