lördag 8 oktober 2016

Tågsockor



De ser helknasiga ut, men de lär hållas bra på den lilla bebisfoten. Jag har aldrig testat dem på eget barn men det här var det tredje paret jag stickade. Jag tror de passar bäst från cirka 3 månader. Jag stickade med Novitas Nalle-garn och stickor i storlek 3.

Mönstret har jag hittat på den här bloggen.

Det finns dessutom en historia kring dessa sockor, enligt den här källan uppkom sockmönstret och namnet på detta vis:


En mor och hennes baby flydde med tåg undan de ryska bomberna år 1939. Tåget stannade mellan Vasa och Seinäjoki, eftersom rälsen träffats av bomber. Medan de väntade på att rälsen skulle repareras, började en dam som satt i vagnen tycka synd om den lilla som saknade sockor. Damen var en pensionerad handarbetslärarinna, så hon var inte rådlös: hon repade upp sin vita kofta och stickade ett par sockor åt babyn. Babyn, nu en gammal kvinna, har fortfarande sockorna i säkert förvar. Familjen har delat med sig av mönstret till många stickare under åren, så det är hundratals spädbarn som fått ett par Tågsockor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar