fredag 22 juli 2011

Sådant som blivit gjort igår och idag

Murarna började på med skorstenen för några dagar sedan. Vi har, som jag tidigare nämnt, köpt både vedspisen och brasan från Eldabutiken i Pargas. Det är också de som murar skorstenen och pusslar ihop brasan, som ännu ligger utspridd i småbitar över hela vardagsrummet, och installerar allsammans. Jag har fått ett väldigt positivt intryck av dem, alla vi träffat därifrån har varit glada och trevliga och noggranna i sitt arbete. Vedspisen som kommer i köket heter Viking 30 och den hittar man här och brasan är Nordpeis's Manhattan och finns att beskåda här. Vår är den lägre modellen.

Så här såg skorstenen ut igår. Den är gjord av Schiedels block och har två rökkanaler, vilket är ett krav då man har två eldstäder.

Och så här såg det ut idag på morgonen.

De murar även fortsättningen på den bärande väggen mellan köket och vardagsrummet fram till brasan. De skall dessutom mura en plats att förvara ved på intill vedspisen och rappa väggen ovanför vedspisen.

Manhattan.

Igår började Jonas och min lillebror isolera övre bjälklaget med bergull, men de tyckte att hettan där uppe var för olidlig idag.

Trång och varmt.

Istället satte de fast de resterande hängbräderna på garaget och Jonas har också pynjat något med öppningen där garagedörren skall komma fast.

Precision.

Min mommo och moffa, lillebror och jag har spacklat och slipat och svettats inomhus istället. Nu är så gott som allt i nedre våningen spacklat en gång. Det är tidsödande, men ändå lite intressant det där med spackel.

2 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Roligt att du kikat in hos mig, och lämnat en kommentar! :)
    Så roligt att få följa ert bygge!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. ser fint ut o bra att ni valde parocs isolering :)

    SvaraRadera