måndag 3 december 2012

Pepparkaksdeg

Sottagrisen här och jag har gjort något som ingen av oss gjort förut, nämligen pepparkaksdeg. Att baka pepparkakor är inte bara tradition utan också något som det äldre barnet börjat se fram emot. Idag fick de dessutom varsin pepparkaksform i paketkalendern. Men varje år slänger jag bort de sista pepparkakorna där kring midsommar för de blir aldrig uppätna och orsaken är helt enkelt den att de inte blir goda på köpt deg. Åtminstone inte godare än Annas. Därför bestämde jag mig för att göra egen deg i år och det var varken svårt eller arbetsdrygt. Nu är det bara att hoppas att degen går bra att kavla ut och inte fastnar och krånglar och har sig. Gott smakar den i alla fall så det gäller väl att gömma den längst bak och högst upp i kylskåpet så att det inte går som för Pettson och Findus. Jag återkommer med rapport då vi bakat, troligen på självständighetsdagen.



Receptet är från samma bok som jag bakade kex och cupcakes från här om dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar