lördag 2 mars 2013

Macarons

Jag har inte gjort makroner sen i somras men igår kväll tyckte jag det var dags så då tog jag fram sex äggvitor. Jag blir på urdåligt humör då jag misslyckas i köket så det är säkert orsaken till att jag inte haft lust att göra makroner på länge för risken att åtminstone några plåtar misslyckas är överhängande. 

Jag är ändå ganska nöjd med dagens verk, det är mest färgen på dem som stör mig. Den ena satsen försökte jag färga lila och jag tyckte att jag satte i en ganska stor färgklick men smeten fick bara en jätteful grådaskig färg och vid det laget hade jag blandat den så mycket att jag inte kunde blanda i mer färg för då skulle smeten ha blivit för lös. Det är det momentet som är svårast då man gör makroner för då man blandar blandningen av  mandelmjöl och florsocker med de vispade äggvitorna skall man röra precis så mycket att smeten flyter ut om man klickar den på bakplåtspapper men vänder man för mycket blir den för lös. Resultatet blev alltså höga och fina makroner med bra yta men med ful färg.

Den andra satsen färgade jag grön men problemet med dem var att den gröna ytan började se bränd ut i ugnen och om jag tog ut dem innan de började se brända ut hade de inte torkat tillräckligt så allt utom skalet fastnade på bakplåtspappret. Men om man bortser från färgen är jag alltså riktigt nöjd.

Jag fyllde dem med marängsmörkräm med smak av citron och lime. Här kommer receptet på den:

2 äggvitor
100g socker
130 g smör
skal av en citron och en lime
saft av en halv citron och en halv lime

Vispa äggvitor och socker för hand i en skål i vattenbad. Blandningen skall bli 65 grader för då vet man att allt socker smält. Detta tar ca 6 minuter, men en termometer underlättar. Sedan tar man bort skålen och fortsätter vispa i ca 10 minuter tills marängen är vit och fluffig. Därefter sätter man i det rumsvarma smöret i små bitar medan man vispar. Skär sig blandningen är den för varm eller kall, vilket enklast åtgärdas genom att sätta in skålen i micron eller kylskåpet en liten stund. Sedan tillsätter man skalet och saften från limen och citronen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar