lördag 13 april 2013

Våningstårta nr 1

Idag har vi 30-årskalas här i huset (som tur är det inte jag som fyllt 30!). Det har väl blivit lite så att våra gäster förväntar sig att jag skall ha bakat och fixat något fint vid det här laget så denna gång bestämde jag mig för att göra en tårta i två våningar, vilket jag aldrig gjort förut. Jag tänkte bjuda er på en steg-för-steg beskrivning av hur jag gjorde och fast man kanske kan tro att det är komplicerat lovar jag att det är så enkelt alla klarar av det men det kräver förstås lite tid.

1. Bottnarna bakade jag för ett tag sedan och igår på kvällen tog jag fram dem så att de fick tina medan jag gjorde fyllningarna (enklast är bottnarna att dela medan de är lite halvfrusna). Den här gången blev det samma jordgubbsfyllning som jag gjorde till tårtan jag bjöd på på jobb för någon vecka sedan och det inlägget hittar ni här. Den andra fyllningen är hemlagad raberbersylt (egentligen bara rabarber jag kokat mjuk med lite socker och fryst ner) blandad med vispgrädde. Den fyllningen blev lite trist ljusgrön så jag satte i lite grön pastafärg för att få starkare färg på den för jag tänker mig att det blir fin kontrast då man skär upp tårtan med den ljusa bottnen varvad med röd och grön fyllning, men hur det blev återstår att se senare idag.

2. Jag fyllde bottnarna i formarna jag gräddat dem i och jag fyllde dem som vanligt upp och ner så att den botten som kommer överst på tårtan är underst i formen. Sedan ställde jag dem i kylskåpet över natten.

3. Idag tog jag fram dem och stjälpte upp dem på styvt tårtpapper. Jag vispade 7-8 dl laktosfri grädde som jag bredde ut över tårtorna.




4. Jonas hjälpte mig och mätte var jag skulle placera den mindre tårtan för att få den mitt på den större och sedan tryckte jag ett litet märke på den undre tårtan med formen jag bakat den mindre tårtan i. Därefter klippte jag fem blompinnar av trä som jag stack ner i den undre tårtan för att den ska hålla för tyngden av den övre tårtan.


5. Med hjälp av samma redskap jag bredde ut grädden med lyfte jag den mindre tårtan på den större med tårtpapper och allt. Därefter spritsade jag små prickar av grädde för att täcka in skarven mellan tårtorna. 

6. Till sist dekorerade jag med blommor och fjärilar av marsipan och sockermassa. Blommorna gjorde jag för en vecka sedan och idag sprayade jag glitterspray på dem. Klart!

Steg 3-6 som jag gjorde idag tog ca 1,5 timme och det jag gjorde igår tog ungefär 1 timme. Därtill kommer ju tiden det tar att baka två tårtbottnar.


Så här gul är den inte på riktigt...




Jepp, tårtan är i fara!

Nästa gång jag gör en våningstårta tror jag att jag skall testa på en variant med marsipan och försöka hålla mig till en färg på blommorna.





2 kommentarer:

  1. Jättefin! Kul bildtext till den sista bilden! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ibland är det nära ögat med Adam och Noah i huset :)

      Radera