söndag 1 september 2013

Forneldarnas natt

Det råder vissa oenigheter här hemma om vad gårdagskvällen borde kallas men så länge vi inte har sommarstuga men nog bor i villa tycker jag att vi firar forneldarnas natt. Fast någon eld såg vi nog inte eftersom vi bara var här hemma, däremot tände vi många lyktor. Mamma, pappa och lillebror kom hit och grilla och så spelade vi lite mölkky (jag vann!) och efter att barnen somnat satt Jonas och jag på terrassen och njöt av tystnaden. Mamma och pappa hde marinerat kött och fixat grönsallad och här ser ni vad jag bidrog med:



Sallad med rödbetor, svedjerovor, blåmögelost, rödlök, oregano samt en dressing av olivolja (från Kreta), citronsaft och svartpeppar som jag ringlade över alltihopa. Enkelt, gott och färgrannt. Det är bara kokandet och skalandet av betorna som tar lite tid.




 

Plommonclafouti


En fransk klassiker enligt boken Sommarlätt som jag skrivit om förut. Smeten är pannkaksaktig och resultatet är riktigt mumsigt.


8-10 plommon (stora, jag hade små så jag satte kanske 30-40)
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
4 ägg
1 vaniljstång
1,5 dl strösocker
0,5 dl vetemjöl
några droppar bittermandelarom
en nypa salt
florsocker

löst vispad grädde, ev. spetsad med amaretto, till serveringen

1. Dela plommonen på hälft och ta bort kärnorna.
2. Vispa ihop grädde, mjöl, ägg, fröna från vaniljstången och bittermandelarom.
3. Blanda socker, vetemjöl och salt. Tillsätt smeten och vispa tills den är slät och klumpfri.
4. Smörj en pajfrom (eller fyra små). Häll i hälften av smeten och grädda 20-25 minuter i 200 grader tills smeten stannat.
5. Lägg på plommonen och slå på resten av smeten. Grädd amitt iugnen i samma temperatur i ytterligare 20-25 minuter tills smeten stannat och fått fin färg.
6. Sikta över lite florsocker och servera ljummen, gärna med löst vispad grädde.



Dillkronor är fint i blombuketten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar