söndag 8 september 2013

Ibland går det undan

Syskon är guld värda. Det är inget jag upptäck först idag men de har idag igen visat hur ovärderliga de är. I morse kom jag nämligen på att vi behövde nya möbler till vardagsrummet. Jonas var inte sådär överförtjust men efter att jag sprungit runt i vardagsrummet med måttbandet i ena handen och datorn med Ikeas hemsida öppen i den andra i en timme lyckades jag få honom att gå med på en relativt förmånlig lösning. Det återstod bara två problem. För det första behövde vi byta plats på sofforna i övrevåningen och nedrevåningen och det skulle vi inte lyckas med ensamma i vår trånga trappa. Men såklart kunde lillebror komma och hjälpa och det var kanske litelite besvärligare att flytta på sofforna än vad jag lät honom tro i telefonen men han klagade inte. För det andra hade Jonas inte riktigt tid att komma till Ikea just idag och den nya fåtöljen var ganska mycket för stor och otymplig för att jag skulle få in den i bilen ensam. Dessutom är det ju mycket roligare att gå i Ikea om man är två. Men min syster förstår precis hur det är: då man kommer på något bra skall det åtgärdas genast för hon är precis likadan i det avseendet (jo, det är du!) och inte hade hon varit till Ikea på senaste tiden heller så hon var genast med på noterna. Och nu är det ommöblerat både uppe och nere och bra blev det!

Tyvärr hann jag inte knäppa några bilder medan ljuset var på min sida och soffan ser konstig ut för att en del av kuddöverdragen är på tork ännu.


Fåtöljen och fotpallen hör förstås till Ektorpserien och tyget heter Risane.


En vas och en del annat fick också följa med hem.

Så här ser det ut där uppe nu. Tavlan måste vi ännu flytta på så att den kommer rakt ovanför soffan.

4 kommentarer:

  1. Så fint det blev! Jag dreglar alltid på Ektorp-fotöljen på IKEA, den ser ut som den perfekta läsfåtöljen, särskilt med fotpall till! :)

    SvaraRadera
  2. Jepp, nu har jag testläst i den och kan intyga att den är jätteskön att krypa ihop i med en bok :)

    SvaraRadera
  3. Luulisi Jonaksen jo tietävän, että turha pullikoidan vastaan - pääsee paljon helpommalla kun on heti mukana ideassa. ;)

    SvaraRadera