söndag 24 november 2013

Sjörövarkalas

Nu har vi en femåring och detta har firats med sjörövarkalas. Det hela började med att Adam önskade att tårtan skulle vara ett piratskepp och jag tycker förstås att det är superroligt att tänka ut vad man kan bjuda på som har med samma tema att göra så det ena ledde till det andra. Pricken på i:et var förstås piraterna som dök upp frampå eftermiddagen.

En suddig piratfamilj.
En lite skrämmande pirat.


Kaffebordet bestod av:

Piratskeppstårta

Botten: vanligt tårtbotten smaksatt med lite kakao och gjord enligt principen lika delar ägg, socker och mjöl
Fyllning: dulche de leche, alltså kondenserad mjölk som kokats i ca tre timmar och osötad äppelmos
Spackel: smörkräm med lite kakao i
Fuktad med: rödvinbärssaft
Dekoration: sockermassa färgad brun, lakrits, chokladknappar och svart marsipan

Och till hjälp tog jag denna video.

Bottnen gjorde jag alltså i en stor avlång form så att jag fick två halvor.

Jag delade båda halvorna så att jag fick fyra bottnar.

Sedan skar jag dem så att de blev båtformade.

Och så fyllde jag dem. Och efter det spacklade jag alltihop med smörkräm och byggde på en upphöjd för och akter med restbitarna. Men detta glömde jag att fota.

Seglen är av sockermassa. Det svarta är marsipan förutom stolparna som är lakrits. Havet är smulad marsipan.


Skeppet lider som ni kan se av lätt slagsida åt styrbord.


  
Tårta i form av skattkista (mockamarängtårta)

Jag använde det här receptet men gjorde 1,5 sats mockasmörkräm för att få på sidorna också. Jag öste på rejält med dekorationspärlor och guldpengar (köpta på Tiger) för att få till stånd en skattkista.

Fat som snurrar är bara så behändigt då man ska breda ut något på en tårta.



Snäckorna

såg ni tidigare i det här inlägget. Även de fick en liten pärla.



Sjögräsburgare

gjorde jag av färdigköpt bladdeg som jag tinade och tog ut rundlar ur med ett snapsglas. Rundlarna gräddade jag i 226 grader i 10 minuter och sedan då de kallnat är det bara att dela dem och fylla med något gott. Dessa är fyllda med vitlöksmajonnäs, salami och rucola.





och en del annat smått och gott som ni kan se här:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar