fredag 29 november 2013

Jul i stora lass

Nu är det fullt tillåtet att njuta av julen och få julfiilis tycker jag, eller hur? Det bästa med julen är ju tiden före jul och allt julmys man kan omge sig med. Julstädningen är på slutrakan, köttbullarna och morotslådan är gjorda och nerfrysta och potatislådan är i ugnen. Dessutom har jag gjort pepparkaksdeg. Det skulle inte kunna dofta mer jul! Vi har tänt brasa och ljus i mängder och dessutom satt upp julgardiner och tagit fram ljusstakarna. I morgon får vi grötgäster och så ska jag göra en spännande julig efterrätt som jag aldrig gjort förr.

Ena lådan skall det tjuvstartas med imorgon.



Favorittomten fick komma fram också. De andra får vänta lite ännu.

Pepparkaksreceptet, varsågoda (rekommenderas!):

3 dl strösocker
2 dl (280g) ljus sirap
1 dl starkt kaffe
4 tsk malen kanel
1, 5 msk malen ingefära
1,5 tsk malen kryddnejlika
300 g smör
finrivet skal av en citron
15 dl (900g) vetemjöl
1 msk bikarbonat

1. Blanda socker, sirap, kaffe och kryddor i en kastrull och koka upp. Slå den heta blandningen över smöret i en stor bunke och rör om tills allt smör smält. Fortsätt röra då och då tills smeten är avsvlanad och krämig.

2. Tillsätt citronskalet.

3. Blanda mjöl och bikarbonat och tillsätt i smörsmeten. Arneta ihop till en deg och knåda den smidig på mjölat bord. Vira in i plastfolie och förvara i kylskåpet till nästa dag.

4. Baka ut och grädda pepparkakorna mitt i ugnen i 200 grader i 8-10 minuter.




Det blir en rejäl deg. I fjol gjorde jag halv sats och det räckte bra.

Härifrån är receptet. Även morgondagens experiment har jag hittat här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar