fredag 13 juni 2014

Dagens bakverk

Jag har gjort en lista på vad jag ska fixa här inne under regniga dagar, då blir man inte så sur om det regnar tänker jag för då får jag ju en chans att göra undan allt möjligt, som att städa duschen och ugnen och sätta in foton i album m.m. Jag har dock ordentlig flunssa så det har inte blivit så hemsk mycket gjort men baka orkar man väl alltid. 

Idag fixade Adam och jag rabarbergrottor och chokladsnittar.

Rabarbergrottorna är gjorda som vanliga hallongrottor men fyllda med rabarberkompott.





Rabarberkompott

Koka upp ca 200 g rabarber med 1 dl strösocker och en halv msk citronsaft samt en halv vaniljstång och fröna från den. Låt sjuda i ca 10 minuter och ställ att svalna. Plocka upp vaniljstången.

Fylliga chokladsnittar

200g rumsvarmt smör
2,5 dl socker
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 ägg
5 dl vetemjöl

Sät tugnen på 180 grader. Blanda ihop alla ingredinser utom mjölet. Tillsätt mjölet till sist lite åt gången så att man rör så lite som möjligt. Rulla ut till sex längder, lika låmga som en plåt. Platta till dem lite. Pensla med ägg och strö på pärloscker (om man vill). Grädda mitt i ugnen i 10 minuter. Skär dem på snedden medan de är lite varma. (Receptet är från tidningen Hembakat).




Muminburken fick nytt innehåll


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar